Sommarutmaningen 2018

Kommentera

Nästa sommar ska vi bege oss ut på vår första resa ihop. Det kommer förmodligen att bli vår mest minnesvärda resa också. 

Vi ska bestiga Kebnekaise ihop med ett gäng andra galna kompisar. 
 
Vi har nu bokat datum och guide. Vi tar oss upp på den östra sidan, vilken också är den tuffaste och kräver guide. 
Man går dels på stora stenblock, spänner fast sig i vajer och sätter på stegjärn på fötterna när man går över glaciärer och ibland klättrar man med sele. 
 
Jag är höjdrädd, så egentligen är det ju en heeelt galen idé. Men jag gillar utmaningen och är nu fast besluten om att öva mig på att vara på höjder. 
Vi planerar att klättra på Kullaberg, klättra på klätterväggar och gå/klättra höghöjdsbana och kanske åka zip-line. 
 
Har du några fler tips på just höjdträning?
 
Vi måste också komplettera med träning i olika form så klart. 
Vi har fått ett träningsprogram som vi ska följa de sista 17 veckorna. Men jag tror på att träna kontinuerligt och mångsidigt hela tiden. 
Finns det någon vänlig själ som har något tips på bra träning inför en sådan resa så kommentera gärna!
 
Denna helgen började vi så smått vår träning med en härlig skogspromenad i den höga höstluften. Vi pratade och gick fel i slingan och vi gissar att det blev ca 8 km. 
Därefter fikade vi med kaffe och munkar i en skogsglänta. 
Vi hade bara ätit varsin smoothie till lunch så det satt fint med fika efteråt. 
 
Att vara i skogen med min älskade flickvän innebär två saker.. att hon tar bilder av den fina naturen och att hon plötsligt har klättrat upp i ett träd någonstans. Hon älskar att klättra och medan jag fixar fika så flyger hon plötsligt upp i ett träd. 😘😂
 
Vår träning idag bestod av att vi spelade innebandy ihop och därefter åkte jag direkt till min gympaträning. Och idag jag gjorde salto (baklänges volt i luften) för första gången på ungefär ett år. Sååå jäkla nöjd är jag. 
 
Det är härligt att vara igång med träningen igen och kroppen känns stark och balanserad. 
 
För ungefär ett år sedan landade jag snett efter en flickis och slet av ett ledband i foten. Det blev kryckor och rehab och absolut ingen träning. Nu ett år senare har jag så smått börjat att komma tillbaka och jag uppskattar mina väldigt små framsteg enormt mycket. 
 
Är ni nyfikna på våra förberedelser och uppladdning inför vår knöliga vandring mot toppen av Sveriges högsta berg, så fortsätt att följa oss här på bloggen. :)
 
Nu ska jag sooova!
God natt
/Johanna